Mijn naam is Riemke Ruitenbeek, ik ben 23 jaar oud. In 2017 ben ik afgestudeerd aan de opleiding Psychomotorische therapie en bewegingsagogie aan de CALO Zwolle, Hogeschool Windesheim. Sinds september werk ik met veel plezier als Psychomotorische therapeut (PMT) bij Kinderfysiotherapie Zeewolde.

“Ik ben nieuwsgierig naar wie jij bent. Naar wat jij leuk vindt, waar je goed in bent en dat wat jij (nog) moeilijk vindt. Jij en ik gaan samen ontdekken waar jij plezier aan beleeft en wat jij nodig hebt om te groeien. Als we elkaar beter kennen gaan we ook oefenen hoe jij beter om kan gaan met moeilijke situaties.”

Psychomotorische therapie (PMT) is een ervarings- en lichaamsgerichte therapie vorm. Je lichaam geeft van alles weer: d.m.v. lichaamstaal, lichaamshouding, lichaamsbeleving, spanningen, ademhaling en d.m.v. jouw manier van bewegen. PMT is een combinatie van praten en doen. Binnen de PMT maak ik gebruik van lichaamsgerichte oefeningen: zoals ontspanningsoefeningen, ademhalingsoefeningen, mindfulness en symbolische oefeningen. Ook gebruik ik bewegingsgerichte spelvormen: zoals sport en spel, stoeispelen, rollenspelen, parcours en samenwerkingsoefeningen. Ik stem dit af op de interesse en mogelijkheden van het kind.

We leven in een maatschappij waarbij ons denken een grote rol inneemt, zowel voor volwassenen, jongeren als kinderen. Hierdoor ontstaan ook klachten zoals stress, (faal)angst, boosheid,  vermoeidheid, frustratie en depressie. We gaan voorbij aan de signalen die ons lijf geven, wat we nodig hebben en waar we blij van worden.

Het lichaam geeft aan waar je gespannen en ontspannen van wordt, laat je voelen wat je blij, boos, bang en verdrietig maakt. Binnen de PMT ga ik op zoek naar de kern van het probleem en

help ik kinderen op een speelse manier bewust te worden van hun lijf, hun emoties en hun gedrag. Met als doel dat ze zichzelf leren kennen, verandering aan kunnen brengen en met zelfvertrouwen de wereld ingaan.

Hierbij speelt de omgeving van het (jonge) kind een grote rol in zijn/haar ontwikkeling. Daarbij is het van belang dat ouders en school het geleerde integreren in het leven van het kind zodat er een blijvende verandering kan plaatsvinden. Dit is een belangrijk onderdeel van de therapie.

Het werken met kinderen geeft mij veel energie. Zij verrassen mij elke keer weer. Kinderen zijn zo puur en speels en leven in het nu. Ze hebben een eigen kijk op het leven waarmee ze me inspireren en me ruimer laten denken. Ik vind het belangrijk om echt contact te maken met het kind. Ik werk vanuit rust en creëer een omgeving waarin het kind zich veilig voelt, daarbij kijk ik naar wat het kind laat zien, aangeeft en nodig heeft.

Dit alles met als doel dat het kind leert omgaan met zijn klachten en/ of dat de omgeving inzicht en handvaten krijgt hoe om te gaan met het kind. Waardoor het kind weer in balans is met zijn omgeving en zich verder kan ontwikkelen op zijn niveau.